#189 The Alchemist


Well-known for touching millions of hearts, having sold 65 million copies worldwide and translated into countless of foreign languages is enough proof that this book is Paolo Coelho's most celebrated masterpiece.

Title: The Alchemist
Author: Paolo Coelho
Publisher: Thorsons
Pages: 189

It's a short, easy-to-understand fable about following your dreams. A story of Santiago, a Spanish shepherd who had a dream of a treasure in a distant land, and chose to realize that dream against all odds. His adventures, the people he met, the conversations they had and Santiago's learning process and decision making are all very enlightening and inspiring.

Menariknya novel ini, ia banyak juga menyentuh soal Islam. Santiago seorang katolik tetapi perjalanannya membawa dia berinteraksi dengan muslims dan agama Islam. Antaranya diskusi yang berlaku berkait soal ketuhanan, qada dan qadar, rukun islam dan ibadah orang islam. Bahkan nama Allah sering berulang kali disebut-sebut di dalam novel ini.

Pembaca juga dibawa berinteraksi dengan budaya masyarakat Arab (mostly budaya jahiliyah masyarakat arab). Antaranya seumpama semangat assabiyah dan kepercayaan khurafat seperti penggunaan mimpi dan tilikan alam untuk menentukan bahagia atau celaka. Dan semuannya ini mereka justifikasikan dengan hujah agama.

Jeng Jeng Jeng.

Namun, bukanlah ia sesuatu yang pelik dan jelik, kerana unsur mysticism and sufism banyak menjadi asas dalam pelajaran-pelajaran Santiago dan ini berkait rapat dengan background dna pemikiran Paulo Coelho itu sendiri.

Anyway, bagi yang kurang kefahaman atau pendedahan terhadap agama Islam, mungkin akan berlaku sedikit kekeliruan menentukan yang mana satu Islam, yang mana satu budaya arab. Sama halnya seperti di Malaysia. Tetapi ini bukanlah suatu kerisauan yang besar. Tiada yang sama sekali akan menjadikan idea-idea agama dalam buku ini sebagai hujah. Kita yakin bahawa kebanyakan pembaca hanya akan meletakkan buku ini pada kategori fiksyen bukan non fiksyen. Pun begitu, ia tetap satu gambaran tentang Islam pada kaca mata Paulo Coelho.

I would rate this book a 3/5. It was a fun and relaxing read but it didn't really tickle my inspiration bone much. Ada la sikit but not much. Lets just say the hype didnt meet my expectations. But that's just me, I have no idea how it will affect you or anyone else tho. As the saying goes, experience is personnal. So grab your hands on the book and better you experience it yourself.

Maaf ye atas jenayah campur aduk bahasa.😁
Previous
Next Post »