#180 Tuan Direktor


Judul : Tuan Direktor
Penulis : Prof. Dr HAMKA
Jumlah halaman : 96
Penerbit : PSN Publications SDN BHD

Dikatakan, inilah satu-satunya novel Buya HAMKA yang tidak menyentuh soal konflik adat atau budaya sesuatu bangsa, kaum atau masyarakat.
Mengisahkan tentang seorang saudagar berlian, Jazuli yang dahulunya seorang yang miskin. Namun, kian meningkat namanya dalam dunia perniagaan sehingga terhitung sebagai saudagar yang kaya. Betapa kayanya Jazuli, sehingga digambarkan oleh Buya bahawa duit hanya mainan di jari jemari Jazuli. Tidak di hirau not-not kertas yang kecil-kecil alah ini semua. Selepas menjadi saudagar yang kaya, yang makan di pinggan minum di cawan, Jazuli jadi lupa diri, semua mahu di belinya dengan wang.

Bagi menambahkan kekayaan, Jazuli ingin membeli tanah milik Pak Yaasin untuk mendirikan kilang kain di situ. Namun, Pak Yaasin enggan menjualnya walau di sogok oleh orang suruhan Jazuli.
Pada diri dan kehidupan Pak Yaasin ini terpancar kesolehan dan kezuhudan yang tinggi. Tanahnya yang ingin di beli oleh Jazuli itu adalah tapak rumah yang di sewakan murah-murah untuk golongan miskin yang tidak mampu.

Ketika menghayati watak Pak Yaasin dan orang miskin yang menyewa rumah di tanah Pak Yaasin ini, saya teringat pada kawan saya yang terpengaruh dengan faham Agnostisme dan pernah mengisytiharkan keluar dari Islam (murtad). Antara yang di persoalkan adalah soal keadilan Tuhan terhadap orang miskin dan orang kaya sehingga dia berasakan yang Tuhan ini tidak adil.
Tuhan telah menciptakan orang kaya dengan kemewahan – rumah besar, kereta besar- segala-galanya besar. Sebaliknya, orang miskin hidup merempat dalam kemiskinan. Justeru, inilah premis yang membuatkan kawan saya itu menuduh Tuhan ini tidak adil.

Menerusi watak kehidupan Pak Yaasin dan pergaulan mesranya dengan golongan miskin, timbul satu perasaan yang sangat penting bahkan dengan senangnya kita dapat memahami isu ‘Orang kaya VS Orang miskin’ iaitulah kebahagian. Miskin atau kaya itu tidak penting, tapi hakikat yang paling penting di sebalik kereta besar, rumah besar, baju yang koyak rabak dan makanan sederhana itu adalah kebahagian.

Betapa ramai kita jumpa orang kaya yang tidurnya tidak lena meski di alas dengan tilam empuk. Tidak lena karna serabut tertekan stress memikirkan alasan apa lagi yang mahu diguna untuk menipu rakyat setelah mengebas mencuri harta berbillion ringgit. Tidak enak makannya si kaya meski duit beratus ribu dalam bank apabila mengetahui anaknya di tangkap karna memiliki dadah dan isterinya entah ke mana pergi sejak menceburi bidang perniagaan, makannya si kaya itu seorang diri saja di meja makan tanpa di temani isteri. Berbeda pada si miskin, meski hanya bisa makan menjamah ubi kayu cicah gula, tapi makannya enak dan selera sekali, karna makannya ditemani bersama isteri dan anak-anak yang tahu diri dan bijak pelajarannya. Anak-anak yang tidak bawa masalah. Lena tidurnya meski beralaskan tikar mengkuang sehingga berbekas-bekas berbalam-balam belakang badannya dek karna jujur hidupnya, tidak perlu mencipta alasan menipu orang lain seperti orang kaya yang mencari alasan menipu rakyat tadi.

Demikian adilnya Tuhan pada soal meratakan kebahagian kepada hamba-hambanya.
Kritik sosial terhadap sang kapitalis jahat juga jelas dalam naskah ini. Sang kapitalis jahat yang mereka fikir semua orang bisa di beli dengan wang ringgit –seperti Jazuli-. Semua yang mereka lihat ingin di tukarnya menjadi perniagaan buat mengaut keuntungan. Mahu diambil di beli tanah-tanah di kampung buat mendirikan kilang, membawa masuk lori-lori besar, lori simen, lori balak melepaskan debu habuk dan gas beracun di kampung-kampung. Inilah kejahatan sang kapitalis. Habis ranap kehijauan kampung-kampung dan habis tercemar udara segar yang selama ini kita hirup.
Menerusi dialog bidasan sindiran yang bertujuan nasihat dari watak Pak Yaasin sangatlah menenangkan jiwa muda kita. Disini kita belajar tentang semangat orang muda dan hikmah orang tua (Hamasatus Syabab, hikmatus syuyukh). Buya mengajar kita mengawal marah muda, dan bersedia untuk tenang tua.

Buku ini sangat baik sekali untuk orang muda yang memerlukan pedoman dari orang tua. Bagi yang jarang atau malu-malu untuk bercakap-cakap meminta nasihat dari orang tua secara berdepan tentang falsafah kehidupan, bolehlah kiranya –sebagai permulaan- mengurung diri di bilik dan habiskan naskah ini seorang diri. 

Nota hujung :

Selepas beberapa sesi perbincangan di aturkan, Alhamdulillah, teman kita yang menganut faham Agnostisme itu kembali menerima keadilan illahi yang Islam tawarkan.
Previous
Next Post »