#176 Angkatan Baru



Judul : Angkatan Baru
Penulis : Prof. Dr HAMKA
Jumlah halaman : 70
Penerbit : Pustaka Dini
Novel-novel Buya HAMKA biasanya tidak terlepas pada kritik sosial terhadap adat yang mengongkong dan menyeksa batin anak-anak muda. Begitu jugalah dengan novel ‘Angkatan Baru’ ini.

Mengisahkan tentang realiti tribulasi para pelajar lepasan jurusan agama dalam menghadapi ombak lautan kehidupan. Syamsiar, seorang wanita lepasan aliran agama yang pulang ke kampung setelah tamat empat tahun pembelajaranya. Pulang dengan penghormatan dan kemuliaan yang tinggi yang diberikan oleh ahli keluarga dan penduduk kampung.

Namun, seperti ‘keldai membawa kitab’, ilmu-ilmu agama tidaklah begitu sebati dengan jiwa Syamsiar. Kitab-kitab agama di beli hanya untuk di susun di lemari buat tatapan ahli keluarga. Nah, ini sindiran yang begitu ngilu dan pedih dari Buya bagi penggemar buku tetapi tidak gemar membacanya. Hanya dibeli buat disusun dan di tunjuk di Facebook cuma.

Sindiran melalui watak Syamsiar tidak terhenti pada subjek berkenaan buku, bahkan lebih dari itu berkenaan penghayatan terhadap bidang ilmu yang dipelajari. Syamsiar, meski berkelulusan dalam bidang agama, namun, langsung tidak boleh di harap untuk menjadi imam kepada makmum wanita. Bangun tidurnya hanya ketika matahari telah tegak di atas kepala dan fungsi Syamsiar hanya pada dirinya sendiri, tidak langsung berfungsi kepada masyarakat yang memerlukan khidmatnya –sebagai pelajar lulusan agama-.

Di kampung yang lain, Buya tampilkan seorang watak lain, Hasan namanya, juga lulusan agama. Namun, Hasan tidak mampu menyambung pelajarannya ke peringkat yang lebih tinggi karna kesempitan kewangan keluarganya. Para pelajar agama selalu di sogok oleh guru-guru mereka dengan angan-angan yang indah tentang kehidupan. Dikatakan, pelajar lulusan agama ini setelah tamat pengajian bakal di tawarkan jawatan guru dengan gaji yang lumayan, makan minum serta tempat tinggal yang gratis.

Ini semua angan-angan belaka. Hakikatnya tidak seindah itu. Hasan, Syamsiar, Rohani dan Syamsuddin, kesemua watak ini adalah lulusan dalam bidang agama, namun punya masalah masing-masing dalam menghadapi cabaran realiti hidup. Masalah mereka ditambah lagi dengan kejelikan sebahagian amalan adat budaya di kampung mereka dan sikap mereka sendiri yang tidak cuba memahami adat budaya yang baik dan santun.

Dunia ini, dalam sesetengah keadaan tidaklah sangat memerlukan sijil, tapi memerlukan ilmu yang di amalkan dan sebati dalam diri. Dan manifestasi kepada ketinggian ilmu itu adalah adab akhlak kesantunan yang tinggi ketika berhadapan dengan masyarakat, masalah dan kekacauan. Kita mungkin bisa membaca falsafah-falsafah yang tinggi dan mendalami bidang disiplin ilmu yang banyak dalam masa yang singkat dengan semangat 'Angkatan Baru', tetapi, akhlak dan kesantunan itu membutuhkan waktu yang lama dengan semangat yang tenang dan pedoman orang tua-tua melalui budaya leluhur yang baik yang mesti di fahami dengan jiwa yang bersih dan kesabaran yang tinggi.
Barangkali, ini kesimpulan yang cuba Buya selitkan dan kerencaman konflik dan masalah pada watak-watak.
Previous
Next Post »