#179 Model Dakwah ABIM: Meniti Sejarah, Membangun Ummah


Tajuk: Model Dakwah ABIM: Meniti Sejarah, Membangun Ummah
Penyunting: Muhamad Razak Idris
Penerbit: ABIM
Muka Surat: 49

Buku kecil ini merupakan siri monograf dakwah salah satu gerakan Islam senior tanah air. ABIM atau Angkatan Belia Islam Malaysia ditubuhkan kira-kira 44 tahun dahulu, diasaskan dengan hasrat untuk memenuhi kekosongan harakah Islamiah (gerakan islam) pada peringkat pergerakan belia seterusnya menyediakan kader-kader pendakwah dalam bidang kerjaya (Abdul Aziz Mohd Zin 2006: 169).
Monograf ini membentangkan beberapa kertas kerja pendokongnya dengan tujuan membuka ruang perdebatan secara rasional dan adil serta mengajak masyarakat khususnya generasi muda untuk memahami perjuangan, isu-isu utama, krisis dan dilema yang berlegar di dalam ABIM. Antara kertas kerjanya:
1.            Dakwah dan Pembentukan Khayra Ummah: Pengalaman ABIM (Ahamd Azam Abd Rahman)
2.            Model Dakwah ABIM: Meniti Sejarah, Membangun Ummah (Rumaizuddin Ghazali)
3.            Prinsip non-partisan ABIM dalam Percaturan Politik Semasa: Satu Analisis (Marzuki Mohamad)
4.            Post Colonial Struggles in Malaysia: Telling the story of ABIM (Prof John Raines)

Monograf ini akan memahamkan kita bahawa ABIM adalah sebuah gerakan yang bertunjangkan dakwah, tarbiyah, ilmu (knowledge-based) dan memilih untuk mengambil sikap terbuka dan sederhana berasaskan realiti masyarakat setempat. Kefahaman bahawa kaedah dakwah negara lain belum tentu memenuhi tuntutan dakwah di negara sendiri, membawa mereka untuk  memperkenalkan ‘Manhaj Maliziyy’ sebagai orentasi pendekatan mereka. Manhaj ini mengajak kepada sebuah harakah (gerakan) yang tidak carbon copy atau menigmport bulat mana-mana manhaj gerakan Islam di dunia ini.
Dalam politik pula, ABIM memilih untuk sentiasa bersikap non-partisan; bebas dan tidak memihak atau tunduk kepada kepentingan mana-mana parti-parti politik dalam menangani isu-isu politik. Mereka juga tidak berminat menjadi parti politik berhujahkan kepada pengalaman gerakan Islam yang menjadi parti politik dan terlibat secara langsung dalam proses pilihan raya seperti An-Nahdah, Jamaati Islami, Refah (sekadar beberapa contoh) yang tidak pun menunjukkan rekod yang baik atau memberangsangkan. Kaedah politik mereka kearah menggunakan konsep ‘partner in nation building’, di mana mereka bersedia berganding bahu dengan pemerintah dan pembangkang secara selektif dan terus berperanan dalam mengkritik mana-mana isu yang merugikan dan menjejaskan ummah. 

Krisis dan dilema mana-mana gerakan Islam tentunya pelbagai. Di sini saya kongsikan salah satu cabaran dan dilema yang dihadapi ABIM iaitu dilema untuk mengimbangkan pendekatan aktivisme dengan institusionalisme atau semangat orang muda vs hati-hati orang tua. Pendekatan aktivisme yang confrontational telah menonjolkan ABIM sebagai pertubuhan dakwah yang progresif dan gerakan sosial yang disegani manakala pendekatan institutionalism lebih mahu menjaga hubungan baik dengan semua pihak dan meletakkan ABIM sebagai badan dakwah yang dihormati yang berjaya menambat hati ramai orang. Kemuncak krisis ini betul-betul teruji ketika krisis Dr Mahathir dan Anwar Ibrahim pad September 1998.
Begitulah serba sedikit ‘story’ mengenai ABIM yang mampu dikongsikan setakat ini. Sememangnya, sebuah gerakan Islam yang cukup kaya dengan sejarah serta besar peranan dan jasanya dalam perkembangan dakwah di negara ini tidak mungkin dapat diceritakan sepenuhnya di dalam review yang ringkas. Masih banyak yang belum disentuh. Namun, diharapkan ia dapat menjadi pencetus untuk kita terus cuba bertaaruf dengan gerakan ini.
Bagi saya, buku-buku atau dokumentasi seperti ini perlu dibaca lebih-lebih lagi oleh para aktivis gerakan islam. Hal ini kerana realiti malang para aktivis gerakan islam hari ini ialah mereka terlalu sibuk bercakar sesama sendiri yang timbul kerana persepsi dan kegagalan untuk cuba memahami  metodologi atau pemikiran gerakan yang berlawanan dengan mereka. Semestinya sikap ini wajib kita betulkan bersama. Mudah-mudahan kita lebih berlapang dada dan adil terhadap kawan dan lawan.

Tidaklah nanti, kita sentiasa paranoid terhadap geng kita sendiri!
Previous
Next Post »