#207 Siapa Yang Salah: Sekitar Revolusi Mental dan Peribadi Melayu



Siapa Yang Salah: Sekitar Revolusi Mental dan Peribadi Melayu adalah antitesis kepada buku Revolusi Mental yang dikeluarkan UMNO pada tahun 1971. Revolusi Mental adalah tulisan yang menyeru masyarakat melayu untuk mengubah cara fikir dan cara sikap mereka andai mahu mencapai kemajuan. Di dalamnya, dibahaskan 20 sifat masyarakat melayu yang buruk atau tidak sesuai dengan zaman beserta cadangan tindakan yang harus diikuti.

Tajuk: Siapa Yang Salah: Sekitar Revolusi Mental dan Peribadi Melayu
Penulis: Prof Syed Hussein Al-Atas
Penerbit: DBP
Muka Surat: 59

Prof Hussein Alatas tidak bersetuju dengan ulasan penulis yang menyalahkan kemunduran masyarakat melayu pada sikap-sikap buruk yang dianggap hakikat peribadi orang Melayu seperti malas, iri hati, tidak menepati janji, tidak menghargai masa, kuat mengamuk, boros, kurang disiplin, tiada imaginasi dan bermacam-macam lagi. Buku ini menyaksikan bagaimana Prof Hussein Alatas membongkar penyelewengan-penyelewengan ilmiah pada sebahagian sifat dan hujah yang dinyatakan. Beliau kecewa dengan atas sikap penulis-penulis Revolusi Mental yang berat sebelah; seolah-olah memejam mata pada pengaruh penjajahan dan pengaruh pemimpin politik pada kemunduran masyarakat Melayu. Malah ditegur juga kecenderungun mereka yang hanya mengutamakan dan mengulas pandangan sarjana Barat melebihi pandangan sarjana-sarjana Melayu dan Islam itu sendiri. Sudahlah kesarjanaan sendiri diketepikan, ketelitian penulis-penulis memetik kata-kata pun tidak pula disebut sumbernya.

Pada Prof Hussein Alatas sifat-sifat buruk melayu bukanlah peribadi asal Melayu tetapi ia adalah hasil daripada kelemahan kepimpinan politik semenjak 100 tahun dahulu. Sikap bias buku Revolusi Mental membuatkan Prof Hussein Alatas menyifatkannya sebagai Indoktrinisasi Mental bukan Revolusi Mental.

Pun begitu, Prof Hussein Alatas tidaklah membangkang secara membabi buta. Ada juga bahagian-bahagian daripada buku Revolusi Mental yang beliau setujui. Malah diakhirnya juga, beliau meminta diulas dan dikiritik kembali pendapat-pendapat yang beliau kedepankan.

Hal ini menunjukan pada kita akan dialektika yang penting dalam arena intelektualisme iaitu dialectic triad. Tesis, antitiesis dan sintesis. Tesis dijawab antitesis, antitesis dibalas sintesis. Idea bertemu idea. Hujah bertembung hujah.


Sememangnya dialektika ini memujuk minda untuk bersikap kritis, mengangkat kekuatan fikir dan melebar-luaskan pemikiran dan intelektual para pembacanya. Maka membaca buku ini atau yang senada dengannya pasti membuatkan anda menghargai wacana-wacana ilmiah dan dunianya.
Previous
Next Post »