#219 ESC.



'Sampai satu masa nanti, kita dah tak perlukan escape button untuk lari, sebab syurga itu realiti'

Tajuk: ESC.
Penulis: Budak Tomato
Penerbit: Iman Publication
Muka surat: 173

Penulis buku ini membiasakan dirinya dengan panggilan Mato. Sempena kependekkan nama pena nya ; Budak Tomato, suatu identiti yang dirahsiakan. Bahkan tinggal di seberang laut sana. Penulis, seorang belia yang mungkin seusia kita yang menjadikan medan penulisan sebagai medan dakwahnya, berkongsi tentang penceritaan nilai-nilai kehidupan daripada sudut pandang peribadi dan orang lain.

Secara teknikalnya, penulisan buku ini bahasanya lebih bersahaja, penuh dengan dialog dan memudahkan sebahagian individu yang lebih gemarkan membayangkan sesuatu perwatakan tertentu. Kisah-kisah yang dikongsikan lebih dekat dengan suasana remaja belia zaman kini.

Sepanjang saya membaca buku ini, penulis ada menekankan kisah-kisah insan yang pernah berada dalam kejahilan, kedegilan dan kenakalan. Bahkan, menceritakan proses perubahan dari buruk kepada lebih baik. Dan hasilnya, alhamdulillah berakhir dengan baik.

Tidak kurang daripada itu, penulis banyak menekankan karakter sebagai seorang daie, yang suka menghukum dan tidak menggunakan uslub yang sesuai pada tempatnya terhadap mad'u. Hal ini membuka serba sedikit teguran-teguran kepada para pendakwah terkini tentang seni berdakwah pada generasi terkini.

Bahkan penulis juga menggambarkan karakter ahli usrah yang bermacam karakter seperti, simpan ilmu, menegur dengan salah. Maka menyebabkan orang-orang makin tidak enak dengan kewujudan insan-insan yang mengikuti usrah. Sekaligus, menegur insan yang ditarbiah ini supaya membawa imej yang sebaiknya kepada masyarakat.

Tambahan, di sebalik kisah-kisah yang dikongsikan, banyak kata-kata positif yang boleh menjadikan anak-anak muda lebih bersikap matang dalam merasakan diri berTuhan, berkomunikasi dengan baik dan berukhuwah sesama manusia.


Berbalik pada tajuk 'ESC = ESCAPE' ini, penulis membuka minda bahawa kita perlu berdepan dengan dunia realiti bukannya fantasi. Bahkan perlu sedar bahawa merasakan ketentuan Allah swt itu bukan sia-sia. Meskipun buku ini bukanlah buku yang terlalu sarat dengan dalil yang berkaitan, namun kefahaman terhadap konsep diri masih berTuhan membawa jalan kembali sebagai seorang hamba yang perlu melaksanakan hak seorang hamba juga hak seorang manusia.
Previous
Next Post »