#112 Menilai Tariqat Dan Kesufian Dengan Syariat Allah

Tajuk :Menilai Tariqat Dan Kesufian Dengan Syariat Allah Penulis: Dr Maza Penerbit: Karya Bestari Mukasurat: 72

Dalam menilai sesuatu ajaran, yang paling penting adalah isi kandungan ajaran tersebut. Sesuatu ajaran dapat dipastikan benar atau seleweng dengan membandingkannya dengan AlQuran dan AsSunnah. Sesiapa yang berpegang pada AlQuran dan Sunnah dengan tafsiran yang benar maka dia berada di atas petunjuk.
Buku ini mengkritik rapat tariqat atau golongan kesufian yang membelakangi Al-Quran dan Sunnah, serta menafsirkan kedua rujukan ini tanpa panduan ilmu yang sahih.
Faktor yang membawa penyelewengan dalam tariqat kesufian adalah: 1. Sikap tidak amanah terhadap fakta mengenai Islam. 2. Kecacatan dalam Manhaj Talaqqi mereka 3. Tafsiran pelik ke atas nas agama 4. Ghulu (melampau) memuliakan guru/sheikh
Faktor-faktor ini dibincangkan dengan teliti dengan mengemukakan pendapat2 para ulama yang muktabar. Kalau nak tahu isi dan huraiannya bolehlah baca buku ini atau tengok di Youtube. Ada video Dr Maza membentang/membedah buku ini di situ.
Apa yang saya nampak, buku ini membawa pembaca untuk memahami asas dalam menghindari diri daripada kesesatan dan penyelewengan.
Saya akhiri review ini dengan ayat surah Al-Israa:
"Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya." (Al-Israa: 36)
Mudah-mudahan bermanfaat buat semua.
Previous
Next Post »