#131 Diagnosis 2:Prognosis

Tajuk: Diagnosis 2:Prognosis Penulis: Dr Jacknaim Penerbit: DuBook Press cetakan kedua Mac 2015 Bilangan muka surat: 268

Jika sebelum ini pernah direview buku berjudul Diagnosis yang menghidangkan pengalaman sehari-hari sebagai doktor, pada kali ini dibawakan sebuah lagi buku mengisahkan suka duka pahit manis perjalanan seorang insan bernama Muhamad Naim dari bangku Matrikulasi sehingga bergelar seorang doktor.
Mungkin kita berpendapat mengapa perlu baca buku ini sedangkan bidang yang diceburi berbeza. Ingin saya katakan kerja tangan Dr Naim ini walaupun disampaikan secara santai namun jika diselusuri semangat berkobar untuk meneruskan pengajian amat perlu dicontohi tambahan sebagai seorang pelajar.
Gaya penulisan Dr Jacknaim sangat bagus. Mudah difahami dan diselit beberapa kalimah perubatan sebagai info tambahan serta disertakan bersama ayat-ayat alQuran. Salah satu perkara yang penting digariskan ialah mengingatkan kita tentang niat. Selalu memperbaharui dan memperbetulkan niat.
Dimuatkan juga cara-cara atau prosedur perubatan dan pembedahan yang membuatkan kita rasa tiada yang lebih berkuasa melainkan tuhan Maha Perkasa, Allah. Walaupun segala prosedur telah dilakukan semua usaha dijalankan untuk menyelamatkan pesakit, namun jika tuhan berkehendakkan dia pergi, itulah ajalnya. Kita sedar dan insaf walaupun bergelar pakar dan segala deretan pangkat akademik dipangkal nama ingatlah hanya Dia Maha Bijaksana.
Dr Jacknaim pernah gagal di tangga-tangga terakhir sebelum bergelar Dr ketika didalam ujian memasuki tahun akhir. Namun dengan kental dan gigih beliau tidak berputus asa mengulangi semula posting.
Secara kesimpulan, saya lebih menyukai Diagnosis walaupun ramai yang lebih mengatakan Prognosis lagi baik dari Diagnosis. Terpulang. Ikut selera masing-masing. Namun saya tetap mengesyorkan buku ini ditekuni agar mesej yang hendak disampai penulis sentiasa tersemat di dada.
Previous
Next Post »