Buku ini adalah respon kepada agamawan yang sering berceramah dan berhujah mengenai kewajipan berpegang pada satu mazhab (school of thought). Berpegang pada satu mazhab adalah realiti pegangan majoriti umat Islam di seluruh dunia. Oleh itu, tidak pelik bilamana wujud golongan-golongan yang fanatik pada mazhabnya dan keras terhadap mazhab-mazhab yang lain. Buku ini membentangkan banyak nas-nas yang sahih dan hujah-hujah daripada ulama-ulama kontemporari dan ulama-ulama silam yang muktabar seperti Dr Yusuf Qaradhawi, Dr Ramadan al Buti, Dr Wahbah Zuhaili, Dr Abdul Karim Zaidan, Imam As-Syafie, Imam Nawawi, Ibnu Qayyim, Muhammad Qutb, Muhammad Bin Soleh al-Ali dan banyak lagi. Ringkasnya, buku ini menghuraikan salah laku dan kesan-kesan negatif dalam amalan bermazhab dan taksub (fanatik) yang berlaku dalam kalangan pengikutnya seperti al-Quran dan sunnah dipinggirkan, agama menjadi tidak praktilal, disempitkan ruang hukum dan ijtihad, perbalahan yang sia-sia, sikap keras dan pemikiran yang singkat. Perlu kita faham bahawa kebenaran tidak pernah terkumpul pada satu-satu mazhab kerana imam-imam mazhab bukan rasul atau nabi. Mereka tidak maksum. Menolak pandangan mereka bukan bererti menghina mereka. Kita tetap kena sayang dan hormat pada mereka semua. Wallahualam. Nota Hujung: [1] Contoh AlQuran dan sunnah dipinggirkan: kata-kata Abu Hasan Al Karkhi bahawa mana nas yang bertentangan dengan mazhabnya hendaklah ditakwil atau dimansukhkan (dihapuskan) [2] Ada juga seperti Makmun bin Ahmad Al-Harawi yang mencipta hadis palsu kerana hasad pada mazhab imam as Syafie. [3] Dan Tajuddin al-Subki yang begitu taksub sehingga mengatakan hanya mazhab imam syafie sahaja yang paling benar di sisi Allah. [4] Contoh agama menjadi susah dan tidak praktikal: Mazhab Hanafi yang mewajibkan wanita memakai purdah. Mazhab Syafie yang mewajibkan zakat deibayar dengan makanan ruji dan sebagainya. [5] Yang benar kita katakan benar, yang salah kita katakan salah. Biasakan yang betul, betulkan yang biasa.
#32 Fanatik Mazhab: Kesan kepada Pemikiran Umat Islam
Buku : Fanatik Mazhab: Kesan kepada Pemikiran Umat Islam
Pengarang: Dr Maza
Pages: 39
Buku ini adalah respon kepada agamawan yang sering berceramah dan berhujah mengenai kewajipan berpegang pada satu mazhab (school of thought). Berpegang pada satu mazhab adalah realiti pegangan majoriti umat Islam di seluruh dunia. Oleh itu, tidak pelik bilamana wujud golongan-golongan yang fanatik pada mazhabnya dan keras terhadap mazhab-mazhab yang lain. Buku ini membentangkan banyak nas-nas yang sahih dan hujah-hujah daripada ulama-ulama kontemporari dan ulama-ulama silam yang muktabar seperti Dr Yusuf Qaradhawi, Dr Ramadan al Buti, Dr Wahbah Zuhaili, Dr Abdul Karim Zaidan, Imam As-Syafie, Imam Nawawi, Ibnu Qayyim, Muhammad Qutb, Muhammad Bin Soleh al-Ali dan banyak lagi. Ringkasnya, buku ini menghuraikan salah laku dan kesan-kesan negatif dalam amalan bermazhab dan taksub (fanatik) yang berlaku dalam kalangan pengikutnya seperti al-Quran dan sunnah dipinggirkan, agama menjadi tidak praktilal, disempitkan ruang hukum dan ijtihad, perbalahan yang sia-sia, sikap keras dan pemikiran yang singkat. Perlu kita faham bahawa kebenaran tidak pernah terkumpul pada satu-satu mazhab kerana imam-imam mazhab bukan rasul atau nabi. Mereka tidak maksum. Menolak pandangan mereka bukan bererti menghina mereka. Kita tetap kena sayang dan hormat pada mereka semua. Wallahualam. Nota Hujung: [1] Contoh AlQuran dan sunnah dipinggirkan: kata-kata Abu Hasan Al Karkhi bahawa mana nas yang bertentangan dengan mazhabnya hendaklah ditakwil atau dimansukhkan (dihapuskan) [2] Ada juga seperti Makmun bin Ahmad Al-Harawi yang mencipta hadis palsu kerana hasad pada mazhab imam as Syafie. [3] Dan Tajuddin al-Subki yang begitu taksub sehingga mengatakan hanya mazhab imam syafie sahaja yang paling benar di sisi Allah. [4] Contoh agama menjadi susah dan tidak praktikal: Mazhab Hanafi yang mewajibkan wanita memakai purdah. Mazhab Syafie yang mewajibkan zakat deibayar dengan makanan ruji dan sebagainya. [5] Yang benar kita katakan benar, yang salah kita katakan salah. Biasakan yang betul, betulkan yang biasa.
Buku ini adalah respon kepada agamawan yang sering berceramah dan berhujah mengenai kewajipan berpegang pada satu mazhab (school of thought). Berpegang pada satu mazhab adalah realiti pegangan majoriti umat Islam di seluruh dunia. Oleh itu, tidak pelik bilamana wujud golongan-golongan yang fanatik pada mazhabnya dan keras terhadap mazhab-mazhab yang lain. Buku ini membentangkan banyak nas-nas yang sahih dan hujah-hujah daripada ulama-ulama kontemporari dan ulama-ulama silam yang muktabar seperti Dr Yusuf Qaradhawi, Dr Ramadan al Buti, Dr Wahbah Zuhaili, Dr Abdul Karim Zaidan, Imam As-Syafie, Imam Nawawi, Ibnu Qayyim, Muhammad Qutb, Muhammad Bin Soleh al-Ali dan banyak lagi. Ringkasnya, buku ini menghuraikan salah laku dan kesan-kesan negatif dalam amalan bermazhab dan taksub (fanatik) yang berlaku dalam kalangan pengikutnya seperti al-Quran dan sunnah dipinggirkan, agama menjadi tidak praktilal, disempitkan ruang hukum dan ijtihad, perbalahan yang sia-sia, sikap keras dan pemikiran yang singkat. Perlu kita faham bahawa kebenaran tidak pernah terkumpul pada satu-satu mazhab kerana imam-imam mazhab bukan rasul atau nabi. Mereka tidak maksum. Menolak pandangan mereka bukan bererti menghina mereka. Kita tetap kena sayang dan hormat pada mereka semua. Wallahualam. Nota Hujung: [1] Contoh AlQuran dan sunnah dipinggirkan: kata-kata Abu Hasan Al Karkhi bahawa mana nas yang bertentangan dengan mazhabnya hendaklah ditakwil atau dimansukhkan (dihapuskan) [2] Ada juga seperti Makmun bin Ahmad Al-Harawi yang mencipta hadis palsu kerana hasad pada mazhab imam as Syafie. [3] Dan Tajuddin al-Subki yang begitu taksub sehingga mengatakan hanya mazhab imam syafie sahaja yang paling benar di sisi Allah. [4] Contoh agama menjadi susah dan tidak praktikal: Mazhab Hanafi yang mewajibkan wanita memakai purdah. Mazhab Syafie yang mewajibkan zakat deibayar dengan makanan ruji dan sebagainya. [5] Yang benar kita katakan benar, yang salah kita katakan salah. Biasakan yang betul, betulkan yang biasa.
ConversionConversion EmoticonEmoticon