#67 Diagnosis 2

Tajuk: Diagnosis 2
Penulis: Dr. Anwar Faizal; Dr. Aizzat; Dr. Azah; Dr. Fatin Liyana; Dr. Beni Rusani; Dr. Mafeitz; Dr. Mahyuddin
Penerbit: white coat
Bilangan mukasurat: 358





Bagi yang belum membaca Diagnosis 1, jangan takut utk membaca Diagnosis 2 ni sbb penceritaan dlm buku ni bukanlah sambungan dari Diagnosis 1.

Diagnosis; istilah yg biasa digunakan oleh doktor dalam ilmu perubatan. Salah satu perkara yg menarik adalah semuanya hakcipta para doktor yg juga merupakan penulis dalam buku ni termasuklah reka grafik, editor, proof reading dll. Buku ini mengisahkan suka duka 6 orang penulis dlm menjalani kehidupan sbg seorang doktor perubatan.

Bermula dgn prakata yg berlandaskan hadis pertama sohih bukhari dan matan arba'in (hadis 40 imam nawawi), sememangnya pendekatan yg wajar dicontohi. Moga bila dibaca dapat terus difahami yang buku ini misinya tidak lain adalah berpasakkan niat mahu memberi inspirasi dan menundukkan hati.

"Manusia suka rasa bangga bila berjaya dan dikenali. Tidak kira di dunia maya atau realiti. Masing-masing punya misi. Terlalu ramai yg punya misi 'kosong' dan hanya mahu saja2 bangga diri. Ramai yg jadikan modus operandi kepentingan peribadi. Tidak ramai yg benar2 bermisi mahu memberi inspirasi. Selalu ada ' udang di sebalik mi'..."
- Dr. Anwar Faizal -

Hampir setiap penulisan dlm buku ini diakhiri dgn ayat2 cinta dari Al Quran dan hadis membawa pembaca kpd pengharapan kpd Rabbnya. Konklusi dan pengajaran yg sgt berguna utk kita. Antara yg byk ditekankan adalah kedudukan ibu bapa pada seorang anak. Pengalaman Dr. Mafeitz dlm menjalani kehidupan sbg sukarelawa di Palestin juga adalah antara yg wajib dibaca.

Biasa kita dengar " Kenapa ambil Medic?"
"Budak Medic takde Life".
Penulisan Dr. Fatin Liyana yg merupakan bakal isteri kpd Dr. Anwar Faizal mungkin boleh menjawab persoalan tu. Bagi yg x mengenali Dr. Fatin Liyana, beliau merupakan 'celebrity blogger' dan pernah dinobatkan sbg Tokoh Srikandi Harapan Negara 2014 sebaris dgn Tun Siti Hasmah dan Dato CT Nurhaliza.

Konklusinya, buku ini mungkin x berkaitan dgn background kita sbg engineer atau programmer, tapi buku ni mungkin membuatkan kita lebih menghargai pengorbanan mereka yang berjuang utk masyarakat.

'kerjaya ini, jika benar untuk Ilahi, pasti akan menundukkan hati dan buat rasa rendah diri'

InI buku untuk semua.
Bacalah dengan Namanya.
Wallahualam


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Review dari pembaca lain


Because this book is mixing both English and Malay, I'm going to use both language for this book's review.
Jika buku DIAgnosis yang sebelum ini memberi impak kepada saya (saya bagi 5 bintang untuk buku sebelum ini), buku sqr (DIAGNOSIS) mendapat 25 bintang kerana impaknya yang berkuasa dua.
Dalam penulisan kali ini, AF lebih banyak menekankan perihal ketaatan kepada kedua orang tua berbanding penulisan beliau sebelum ini.
Penulisan Dr. Azah juga berbeza daripada buku sebelum di mana penulisan beliau kali ini lebih kepada catatan harian.
Besides, the authors of this book are able to play with my feelings where suddenly I cry and then laughing while reading those funny stories.
From my point of view, this book is lovable as it can be a good motivational book for everyone including the student and also to those who work.
Gaya penulisan yang santai, unik dan berbunga-bunga (Dr. Beni's writing) menjadikan buku ini satu bahan bacaan yang ringan.
I wish this book exist before so that it can give motivation to me but as Fatin Liyana mentioned in the book, "Ketahuilah tiada apa yang mudah dalam dunia ini...Dan ingatlah, kerja itu sendiri adalah ibadah."
I love the above sentence

**I'm sorry for mixing my language. Total respect to linguistic people that can write beautifully. Absolutely need to learn from all of you guys.**
Previous
Next Post »