# 1 Fiqh Keutamaan

Buku : Fiqh Keutamaan
Pengarang : Dr Yusuf Al Qaradawi




Keutamaan kualiti berbanding Kuantiti 
Menurut pandangan syariat, kualiti sesuatu urusan haruslah diutamakan berbanding kuantiti


Al-Quran mencela golongan yang ramai, tapi tak berakal, tak beriman, tak bersyukur dsb. Boleh rujuk
Al-ankabut: 63
Al-A'raf: 187
Al-Baqarah: 243

Al-Quran memuji golongan yang sedikit tetapi beriman, bekerja keras, bersyukur dsb.
Boleh rujuk
As-sad :24
Hud: 116
Saba': 13

Contoh sirah:
kisah thalut dan jalut
perang badar

Dalam situasi lain, kita sering menitik beratkan kuantiti bacaan AQ berbanding kualiti bacaan..
Tak salah kalau banyak membaca AQ, tetapi lebih afdhal kalau kita dapat memperbaiki bacaan AQ kita terlebih dahulu.
Baca AQ itu hukumnya sunat, baca dengan betul itu wajib hukumnya.



Complied & Translated

by

Abbas Abu Yahya

A – Hasan Basri -Rahimullaah- said:

عَمَلٌ قَلِيلٌ فِي سُّنَّةٍ خَيْرٌ مِنْ عَمَلٍ كَثِيرٍ فِي بِدْعَةٍ

‘Few good actions according to the Sunnah are better than a lot of actions of Bida’.’

[al-‘Iatessam by Shatabi 1/112]

B – Shaykh-ul-Islaam Ibn Taymeeya -Rahimullaah- said:

ليس كل من تحلى بالسنة صار سنيًا ولكن الفرق عند الفتن تعرف الرجال والمعصوم من عصمه الله

‘Not everyone who beautifies himself with the Sunnah becomes a Sunni however, the difference is when al-Fitn (trials & Tribulations) occur then men become known and the protected one is the one whom Allaah protects.’

[Majmoo fatawa (9/315)]

C – Shaykh Muhammad Nasir-ud-Deen Albaani -Rahimullaah- said:

“العبرة ليست بكثرة العبادة وإنما بكونها على السنة، بعيدة عن البدعة.”

‘The consideration is not by a lot of worship, but rather it [the worship] being upon the Sunnah, and far away from Bida’.’

[From ‘Silsilah Saheehah’ 5/13-14]

D – Shaykh Muhammad Ibn Salih al-Uthaymeen -Rahimullaah- said:

“حسن العبادة أهم من كثرة العبادة”

‘Worship which is good is more important than a lot of worship.’

[Bloogh al-Murraam 3/524]

E – Shaykh Salih al-Fawzan said:

‘Fear Allah, O worshippers of Allaah, and rectify your actions, Allaah -Jalla wa ulaa- said:

<< الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً>>

<<Who has created death and life, that He may test you which of you is best in deed.>> [Mulk:2]

Allaah did not say, which of you does the most actions, so the consideration is not with doing a lot of actions, but rather the consideration is with good action, and an action cannot be good except with two conditions:

Sincerity for Allaah -Azza wa Jal, and following the Messenger ﷺ.’

[Taken from: http://alfawzan.af.org.sa/node/15063]

Ilmu atas Amal

Ilmu adalah pemimpin dan amal adalah pengikut. Ilmu mesti berdiri di hadapan amal dan dialah yang menjadi petunjuk dan pembimbing segala amal. Wahyu pertama sendiri menyeru kepada tuntutan ilmu kemudian barulah wahyu kedua menyusul dengan manifestasi amal. Sebab itu, jumhur ulama memulakan tinta mereka dengan ilmu kemudian barulah amal kerana ilmu dan kefahamanlah yang membezakan antara hak dan batil, sunnah dan bidaah, sah dan batal, halal dan haram serta yang mulia dan yang hina.
Juga dirujuk dari :
Prof Dr Yusuf Al-Qaradhawi, Fiqh Al-Awlawiyyat.


Wallahualam.

Previous
Next Post »